Eric Groothuis

Master of Lean Management

Operational Excellence

Operational Excellence en Lean Management Professionals

Operational Excellence, een inleiding door Lean Management Professionals

Operational Excellence

Klant op de schouders

Bij operational excellence gaat het van oudsher om uw strategische keuze voor uw klantpropositie. Vanuit het theoretisch kader is operational excellence één van de drie klantwaarde proposities. de strategische keuze werd gemaakt om de organisatie gefocust te krijgen op één hoofddoel, waarbij de andere proposities natuurlijk wel in het oog werden gehouden. De traditionele proposities, bezien vanuit het klantperspectief zijn:

  • Customer Intimacy, ofwel precies dat wat de klant zoekt, verwacht. Zowel expliciet als impliciet, de verborgen wensen en verlangens zichtbaar gemaakt.
  • Operational Excellence, ofwel kwalitatief betrouwbaar product en/of dienstverlening tegen een (zeer) aantrekkelijke (laagste?) prijs
  • Product Leadership, ofwel voortdurend gericht op innovatie, op vernieuwing en op marktleiderschap.

Het zo kostenefficiënt tot stand brengen van de productie, de zorgverlening en/of de dienstverlening staat in deze strategische keuze dus centraal. Overigens is ook hierbij de klantwens wel leidend!

Operational Excellence, modern inzicht door Lean Management Professionals

Uw uitdagingen worden groter en wisselen steeds vaker. Uw klanten raken steeds beter (internet) geïnformeerd over innovaties, over leveringscondities en over prijzen. Uw wereld wordt met de dag, ook voor uw klanten, transparanter. Het gaat nog steeds om het voortdurend streven naar lagere kosten en een hogere efficiëntie, maar tegelijk ook om een grotere flexibiliteit en snelheid van uw productiesystemen (goederen en/of diensten). Daarmee kunt u vervolgens inspelen op de veelvuldige veranderingen in de markt. Ook het doel van uw operational excellence uitvoering is niet veranderd: Het maximaliseren van uw operationele winst.

Maar er zijn in de opvatting van Lean Management Professionals wel doelen bijgekomen in een moderne operational excellence organisatie. Samenvattend gaat het om: Efficiëntie, Productiviteit, Snelheid, Betrouwbaarheid en Flexibiliteit van uw voortbrengingssystemen. Om het continu verbeteren van uw processen. En daarmee komt Operational Excellence dicht bij organisatie-filosofieën als Lean Management / Lean Manufacturing

Operational Excellence, de aanpak van Lean Management Professionals

  • Om de operatie, de voortbrengingsprocessen te richten zult u moeten weten wat uw klant(en) willen. Een eenvoudig klantonderzoek volstaat niet meer, omdat klanten zichzelf niet bewust zijn van een belangrijk deel van hun wensen en verwachtingen. De “IJsberg“.
  • Vervolgens richten we de operatie, de voortbrengingsprocessen in op op de klantwens. Concreet betekent dat, waar het gaat om uw medewerkers, dat ook zij precies weten wat er van hun  wordt verwacht en hoe hun bijdrage aan operational excellence eruit ziet.
  • We starten daarbij met het stabiel maken van uw voortbrengingsprocessen. Stabiliteit is nodig om überhaupt te kunnen verbeteren. De basis is om iedere keer dezelfde output kunnen leveren binnen de daartoe vastgestelde tijd. Daarmee doet standaardisatie in uw processen zijn intrede. En standaardisatie levert een grotere betrouwbaarheid van uw processen op. En, ook al lijkt dat in tegenspraak, het levert een grotere flexibiliteit op.
  • Op basis van uw gestabiliseerde voortbrengingsprocessen richten we nu onze aandacht op twee zaken: Het verkorten van uw doorlooptijden en het verlagen van uw voortbrengingskosten.

Door voorgaande aanpak van Operational Excellence toe te passen beïnvloedt u uw operationele winst, die wordt hoger. U beïnvloedt de doorlooptijden van uw processen, die worden korter. En u beïnvloedt de productiviteit en leverbetrouwbaarheid van uw operatie, die worden hoger. Belangrijk bij het hele proces: Zorgvuldige begeleiding van u en uw medewerkers voor wat betreft de “zachte” kant, houding en gedrag, cultuurontwikkeling.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van Lean en Lean Management Professionals?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Copyright © 2017-Concept: YA!-Design: StandOut