Eric Groothuis

Master of Lean Management

IBM Nederland

IBM, op weg naar een dienstverlening organisatie

ibm

Vanaf het begin zijn producten van IBM vrijwel allemaal ontstaan vanuit de behoefte informatie op te slaan, te verwerken, te achterhalen, te analyseren en door te geven. Van de eerste tijdklok en rekenmachines, via de PC tot de supercomputers zoals de IBM Blue Gene. We hebben het accent verlegd van het ontwikkelen van hardware naar het leveren van diensten. Nog altijd vanuit het idee dat met de juiste informatie op het juiste moment, onze klanten beter kunnen presteren.

Functies: P&O-Projectleider a.i., Hoofd P&O a.i., Manager Facilities, Supervisor Telesales, Regio Manager

Bij IBM, in de IT als HR-Projectleider

Zakelijke Dienstverlening

Functioneren & Belonen

In de zakelijke dienstverlening hield Computerij Groep zich bezig met PC-distributie, IT-consultancy en -opleidingen en elektronische diensten en bestaat uit de onderdelen Aecis, Codis, Computerij Onderwijs, Ebic-Midi, IMD Technical Services en Manudax. De organisatie had een snelle en stormachtige groei doorgemaakt, nadat zij, vanuit een functie als industrieel automatiseerder, verzelfstandigd was door Brink Staphorst (o.a. Kantoormeubelen, trekhaken, klimaatbeheersing). De snelle groei bij deze zakelijke dienstverlener leidde er ook toe, dat er een wildgroei was ontstaan aan functies, maar ook aan verschillen in beloning. Onder leiding van Hoofd P&O werd een project gestart in samenwerking met de Hay Group met als doel een samenhangend functiegebouw en een consistent beloningssysteem voor te stellen, te laten goedkeuren en in te voeren. Als P&O-er een interessant HR-project, dat tevens diende als mijn afstudeeropdracht aan de (toen nog) Hogeschool Enschede (inmiddels Saxion Hogeschool).  Daarnaast werd korte tijd de functie van Hoofd P&O a.i. vervuld.

Bij IBM in de IT als Facilitair Manager

Nadat de klus bij Computerij Groep op het vlak van HR erop zat, is de overstap gemaakt naar Computerij Opleidingen als Facilitair Manager. Dit aan de vooravond van overname van dit bedrijfsonderdeel door IBM. In deze functie verantwoordelijk voor het decentraliseren van de centrale facilitaire organisatie. Conform het model dat in de zakelijke dienstverlening toen door IBM werd gehanteerd. Gemodelleerd naar het model van hun succesvolle Canadese dochter (IBM PBSC Polar Bear). Daarmee werd ieder van de zes vestigingen van IBM-Computerij Opleidingen zelfstandig voor wat betreft hun facilitaire voorzieningen.

Bij IBM in de IT als Vestigingsmanager

Zakelijke dienstverlening

Opleiden

Als Vestigingsmanager voor verschillende vestigingen integrale verantwoordelijkheid gedragen. IBM concept ten uitvoer gebracht en vestigingen ingericht om te kunnen voldoen aan de gestelde eisen. Daarbij ging het primair om kleine en grotere projecten waarbij de overgang naar met name Microsoft Office pakketten aan eindgebruikers werd onderwezen. Daarnaast was er specialisatie op het gebied van Netwerk-opleidingen.

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van Lean en Lean Management Professionals?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Copyright © 2017-Concept: YA!-Design: StandOut