Eric Groothuis

Master of Lean Management

Lean Filosofie, Cultuur, deel 7

Categorie: Lean, Uncategorized-Datum: 12-07-18

Lean Filosofie, Cultuur, deel 7, Bijdrage(n) aan de samenleving:

Lean Filosofie, Cultuur, deel 7, Bijdrage(n) aan de samenleving:

Welke bijdrage(n) aan de maatschappij wilt u leveren met uw product, dienst en/of zorg? Of misschien anders gesteld, waarom is uw organisatie er, waarom bestaat uw organisatie? Wat was de drive, de passie van de oprichter (m/v) van uw organisatie, ook nu uw organisatie mogelijk tientallen jaren verder is. Is er nog iets over van toen? Of heeft uw organisatie zich moeten aanpassen aan de veranderende wereld? Maar is dan nog voor u en uw medewerkers duidelijk waarom uw organisatie bestaat en op welk (maatschappelijk) probleem het een antwoord geeft of oplossing biedt, waarom uw organisatie NU bestaat? Welke bijdrage(n) levert u nu?

Gat in de Markt, uw bijdrage

Veel organisaties zijn ontstaan, omdat zij die passende oplossing wisten te bedenken, te ontwikkelen en in de markt te zetten voor een (groot of klein) maatschappelijk probleem en/of een antwoord wisten te geven op een (latent) aanwezige behoefte. Het alom bekende “gat in de markt”. En het antwoord op dat gat is de markt was zeker niet primair het realiseren van een zo groot mogelijke aandeelhouderswaarde.

Maatschappelijke Bijdrage 

U levert een maatschappelijke bijdrage door een probleem op te lossen of een behoefte te bevredigen. [Zo levert Toyota een bijdrage aan het oplossen van mobiliteitsvraagstukken, recentelijk aangevuld met oplossingen betreffende het milieu, Hybride-, Elektrisch-, Waterstof-aangedreven transport]

Maatschappelijk Probleem 

Het gaat hier dus niet om wel/geen en/of de hoogte van een vergoeding voor het aanbieden van deze oplossing. Het gaat hier om het oplossen van een probleem of het invulling geven aan een behoefte. Het betreft dus zowel bijdragen waar een financiële vergoeding tegenover staat als ook bijdragen zonder die vergoeding, vrijwilligerswerk.

Anders gezegd, het betreft het oplossen van een maatschappelijke issue.

Why, How, What? 

Welke bijdrage levert uw organisatie en voor welk maatschappelijk probleem is dat een oplossing? Het “WHY” van uw organisatie (of van uzelf) Kijk hiervoor ook de bijdrage van Simon Sinek, the Golden Circle. https://www.youtube.com/watch?v=5wsybL79Ruk

Aandeelhouderswaarde of…? 

Mogelijk bent u van mening geen bijdrage te leveren in de zin zoals hierboven beschreven, maar verkoopt u een product, dienst of zorg met toch als doel: het realiseren van een zo hoog mogelijke marge ten behoeve van uitkeringen [dividend in welke vorm dan ook] aan uw aandeelhouders. Overigens bent u ook dan nog bezig met het oplossen van een blijkbaar bestaand maatschappelijk probleem, maar uw drijfveer ligt in dit geval niet in het oplossen van dit probleem, maar in het zoveel mogelijk geld verdienen aan die oplossing. De vraag is, hoelang uw klanten, cliënten en/of patiënten hiermee tevreden blijven.

Maar, volstrekt legitiem om zich op aandeelhouderswaarde te richten , en u zult dan binnen de Lean Management filosofie naar andere oplossingen, naar andere elementen zoeken. Bijvoorbeeld naar die elementen die uw organisatie tot “operational excellence” brengen.

Lees ook mijn eerdere blogs over Lean Filosofie, Cultuur:

Lean Filosofie, Inleiding

Lean Filosofie, Cultuur, deel 1

Lean Filosofie, Cultuur, Ontstaansgeschiedenis

Lean Filosofie, Cultuur, Sociaaleconomische Omstandigheden

Lean Filosofie, Cultuur, Groeifasen

Lean Filosofie, Cultuur, Mens- en Maatschappij Visie

Lean Filosofie, Cultuur, Waarden & Normen

 

Deel dit artikel:

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van Lean en Lean Management Professionals?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief.

Copyright © 2018-Concept: YA!-Design: StandOut