Lean Filosofie, Cultuur deel 2: Ontstaansgeschiedenis van organisaties
Iemand (of twee of drie iemanden) heeft een idee betreffende een product of dienst of zorgverlening waarvan hij of zij denkt dat het een bijdrage is aan de maatschappij, een oplossing voor een maatschappelijk probleem. In ieder geval voor een deel van de maatschappij. Het starten met het realiseren van het idee is vaak de start van een, dan nog, micro organisatie (En misschien waar zij simpelweg ook geld mee hopen te verdienen?)
Zo denk ik zelf, dat ik door, op mijn manier, bij te dragen aan de verspreiding van het Lean Management gedachtegoed, de wereld een stukje beter te maken. Voor klanten, medewerkers, leveranciers en ja, ook voor de eigenaren van organisaties. Maar ook voor de omgeving, de samenleving waar ik deel vanuit maak.
Kortom, de meeste organisaties starten vanuit de behoefte een maatschappelijke bijdrage te willen leveren, dan wel een oplossing voor een maatschappelijk probleem te hebben.
Er is immers een uniek product of een unieke dienst of een uniek stukje zorgverlening bedacht. (Al dan niet in de spreekwoordelijke garagebox of op zolder) De wereld wordt weer een klein stukje beter gemaakt.
We hebben het hier over het “Waarom” van een organisatie. De organisatie ontleent immers zijn betekenis aan het oplossen van het (al dan niet veronderstelde) maatschappelijk probleem. Het is het verhaal van de organisatie dat daar antwoord op geeft. Het is waarmee de organisatie zich ten diepste onderscheidt van andere organisaties. Waarom doen we wat we doen? Wat lossen we daarmee op? Voor wie? Wie zijn wijzelf?
De vraag aan uw organisatie is nu, of uw organisatie (nog steeds) gedreven wordt vanuit die oorspronkelijke gedachte een oplossing aan klanten, cliënten, patiënten te willen leveren vanuit een oogpunt van het leveren van een maatschappelijk relevante bijdrage.
En in hoeverre die oorspronkelijke drijfveer (nog) de gedeelde en dominante waarde binnen uw organisatie is? Of zijn inmiddels andere drijfveren dominant?
<<< De Week Start Waarom is klantwaarde leidend in een Lean Management organisatie? >>>
Op de hoogte blijven van Lean en Lean Management Professionals?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief.
Copyright © 2019-Lean Management Professionals-alle rechten voorbehouden